Manastirea Mihai Voda din Bucuresti


Racla Sf. Rusi

Sarbatoarea icoanei (facatoare de minuni) “Odighitria” de la Minastirea Mihai Voda Bucuresti – 21 ianuarie.

[de lângă Metrou Izvor (Springtime si BCR Izvor), Str. Sapientzei, Nr. 4]

Biserica e deschisa toata ziua.

Pe 20 ianuarie e slujba de inaintepraznuire de la 17-21. Biserica fiind deschisa de la ora 16.

In fiecare luni de la ora 17.00 (vara de la ora 18.00) este slujba Paraclisului Maicii Domnului (inchinata icoanei minunate de aici).

Icoana minunata se afla la iconostasul din stg (din fata catapetesmei).

Particica din Briul Maicii Domnului este la masa acoperita cu cristal din mijlocul bisericii (pe sub care se poate trece).

Racla cu moaste de Sfinti se afla in partea dr a bisericii (sub icoana Sf Nicolae).

http://www.crestinortodox.ro/Sarbatorea_Icoanei_Maicii_Domnului_Ind…

http://www.formula-as.ro/2002/503/spiritualitate-39/spiritualitate-…

http://ro.wikipedia.org/wiki/M%C4%83n%C4%83stirea_Mihai_Vod%C4%83

Braul (din vesmantul) si Acoperamintul Maicii Domnului – ultrarezumat

Prin mila Ei: Braul (din vesmantul) Maicii Domnului se afla la Manastirea Vatoped de la Muntele Athos in Grecia, din acesta o parte a fost daruita Manastirii Kato Xenia din orasul Volos , Grecia. [Raclitza intreaga de la Manastirea Kato Xenia a venit in mai 2008 la Constanta si Mangalia.]
Din aceste 2 locatii din Grecia particele mici au fost daruite si altor minastiri din diverse locuri din lume, intre care si Romania (in diverse epoci).
In Romania o particica din Brau se afla (prin filera mai sus amintita) si la Manastirea “Sf. Nicolae – Mihai Voda”, de lângă Metrou Izvor (Springtime si BCR Izvor), Str. Sapientzei, Nr. 4, Bucuresti (masa acoperita cu cristal din mijlocul bisericii). Timp de 1 an sub ea se tin panglicutze, permanent, iar la 1 oct. al anului urmator se scot panglicutzele si se taie si se impart la oameni sau se plastifiaza pe versoul unei iconitze ce reproduce Icoana facatoare de minuni “Odighitria” din biserica minastirii (ziua de praznuire a icoanei fiind 21 ianuarie).

De asemenea un fragment din Brâul Maicii Domnului (sărbătoare pe 31 august), se află în Biserica Spitalului Judeţean din Suceava, jud. Suceava

Conex cu acestea, de Adormirea Maicii Domnului, pe cind Ea Se ridica/era ridicata de Iisus (si cu sufletul si cu trupul) la Cer, in a 3-a zi de la inmormintarea Sa trupeasca, tot atunci Sf Duh l-a adus (cu intirziere din iconomia Divina) pe norii cerului din India pe Sf Ap Toma, care astfel s-a intilnit cu Maica Domnului. Spre mingaierea lor si pt a le dovedi ca S-a ridicat la Cer si cu trupul, i-a daruit Sf Toma shalul/acoperamintul/maforionul Sau. Apoi Sf Toma a deschis mormintul Maicii Domnului (de la Ierusalim) si acesta era gol.
In continuare, istoriile bisericesti nu fac o distinctie prea clara intre briu si shal/acoperamint/maforion. Ea a daruit un alt vesmint al Sau femeilor mironosite si apoi acesta a ajuns mai tirziu la Biserica Vlaherne din Constantinopol.

Sarbatorile ortodoxe prin care se cinstesc vesmintele Maicii Domnului (cele fizice cit si metaforice) sunt: 2 iulie (“Asezarea vesmintului Ei in biserica din Vlaherne”), 31 august (“Briul Maicii Domnului”) şi
1 octombrie (“Acoperamintul Maicii Domnului”):
Aceasta sarbatoare a fost instituita in amintirea unei minuni petrecute in Biserica Manastirii “Maica Domnului” din Constantinopol, in timpul imparatului Leon Inteleptul (886-911). Staretul manastirii, Cuviosul Andrei, a vazut o minune Dumnezeiasca, o vedenie, in care i s-a aratat Maica Domnului acoperind cu un sfant omofor cetatea Constantinopolului si primind rugaciunile credinciosilor pentru a le duce inaintea scaunului Fiului Ei. Cuviosul Andrei l-a cheamat si pe ucenicul sau, Epifanie, care, la randul sau se incredinteaza de realitatea celor vazute si auzite si, in final, impreuna cu ceilalti parinti, reusesc sa desluseasca semnificatia minunii si sa dedice o sarbatoare deosebita acestei puteri miraculoase, pe care Maica Domnului o arata fata de neamul omenesc.
Acoperamantul Maicii Domnului este ca un scut protector peste toti crestinii Bisericii care alearga cu credinta pentru a fi izbaviti de ispite, de incercari, de suferinte. “Prea Curata Stapana, pururea Fecioara, in vremea necazului nostru acopera-ne pe noi cu acoperamantul aripilor Tale, iar in vremea neputintelor si a batranetilor noastre, fii mijlocitoare noua, catre Fiul tau si Dumnezeul nostru. Sa nu biruie rautatile lumii anii vietii noastre, iar sfarsitul sa nu ne gaseasca cumva in afara acoperamantului Tau cel sfintit”.
Trebuie sa stim ca acest praznic a început a se praznui pentru o pricina ca aceasta: în zilele împaratului Leon cel întelept în Constantinopol, spre o duminica, facându-se priveghere de toata noaptea în sfânta biserica Vlaherna a Preasfintei Nascatoarei de Dumnezeu, în întâia zi a lunii octombrie, si multimea poporului stând înainte, ca la patru ceasuri de noapte fiind, Sfântul Andrei cel nebun pentru Hristos si-a ridicat ochii în sus împreuna cu ucenicul sau, Fericitul Epifanie, si au vazut pe Împarateasa cerului, pe ocrotitoarea a toata lumea, pe Preasfânta Fecioara Nascatoare de Dumnezeu, stând în vazduh si rugându-se, stralucind cu lumina si acoperind pe popor cu cinstitul sau omofor, înconjurata de osti ceresti si de multime de sfinti, care stateau în haine albe cu cucernicie împrejurul ei; din care doi erau mai alesi, Sfântul Ioan înaintemergatorul si Evanghelistul Ioan. Iar cele cu umilinta graiuri ale rugaciunii ei catre iubitul sau Fiu, si Dumnezeul nostru Iisus Hristos, acestea s-au auzit: “Împarate ceresc, primeste pe tot omul cel ce Te slaveste pe Tine, si cheama în tot locul preasfânt numele Tau; si unde se face pomenirea numelui meu, acel loc îl sfinteste, si preamareste pe cei ce Te preamaresc pe Tine, si pe cei ce cu dragoste ma cinstesc pe mine Maica Ta. Primeste-le toate rugaciunile si fagaduintele si-i izbaveste din toate nevoile si rautatile”.
Iar Mântuitorul i-a răspuns: “Cere, o, Maica Mea, că nu Mă voi întoarce de la tine, ci voi împlini cererile tale şi voi milui pe toţi care cântă ţie.” De aceea se zice despre Maica Domnului: “…că toate le poţi, câte le voieşti.” Într-o rugăciune a Sf Grigore Palama la Maica Domnului: “Miluieste-ma pre mine cel smerit, milostiveste-te spre mine cel neputincios, mare indrazneala ai la cela ce s-a nascut din tine, nimenea nu are putere precum tu, Maica lui Dumnezeu, ca toate le poti ca ceea ce esti mai presus de toate zidirile si nimic nu este tie cu neputinta, numai de vei voi. Deci nu trece cu vederea lacrimile mele, nu te intoarce de catre suspinul meu, nu lepada durerea inimii mele, nu rusina nadejdea mea cea catre tine, ci cu rugaciunile tale cele de Maica silind pre cea nesilita milostivire a Fiului tau celui bun si Dumnezeu, invredniceste-ma pre mine ticalosul si nevrednicul robul tau sa-mi iau frumusetea mea cea dintai si dintru inceputuri, si sa lepad grozavia patimilor, sa ma slobozesc de pacat si sa ma robesc de dreptate, sa ma dezbrac de spurcaciunea dulcetii celei trupesti si sa ma imbrac intru sfintenia curateniei celei sufletesti, sa mor lumii si sa viez faptei celei bune.” “…Care pentru noi, păcătoşii, S-a răstignit şi S-a îngropat şi a înviat a treia zi. Deşi fărădelegea mea este mai grea decât toate fărădelegile, totuşi, tâlharii şi desfrânaţii, pe care Iubitorul de oameni, pentru nemăsurata Lui milostivire, i-a primit şi i-a miluit, îmi dau îndrăznire, şi cu toate că nu te aveau pe tine mijlocitoare bună, nu le-a închis uşa milostivirii Sale. Cum să nu mă primească, dar, şi pe mine, care nădăjduiesc în ajutorul tău? Milostiveşte-te deci spre mine, Doamna mea, că poţi toate câte le voieşti, iar cele pe care le ceri de la Fiul tău le şi iau fără îndoială, deoarece pe tine te-a făcut mijlocitoare creştinilor. Pentru aceasta pe tine te binecuvântăm şi te preaînălţăm în vecii vecilor. Amin.”
Stiind si noi pe solitoarea si acoperitoarea noastra, sa nazuim catre dânsa cu umilinta strigând: “Acopera-ne pe noi cu acoperamântul tau, Preasfânta Fecioara, în ziua rautatilor noastre; acopera-ne în toate zilele noastre, iar mai ales în ziua cea rea când sufletul de trup se va desparti, de fata sa ne stai întru ajutor, si sa ne acoperi pe noi de duhurile cele rele din vazduh, cele de sub cer, si în ziua înfricosatoarei judecati, sa ne acoperi pe noi întru ascunsul Acoperamântului tau”. ["cel mai lat decit norul", care acopera/protejeaza toata lumea si mai ales neamul omenesc/crestinesc].

http://biblioteca.golia.ro/acatistier/Acatistul_Acoperamantului.html

http://www.trilulilu.ro/shorti3st/d8268c22ed11f8

„Racla care ţine Brâul Tău, de Dumnezeu Născătoare, sicriu de sfinţenie robilor Tăi, şi sfinţită îngrădire, şi slavă şi laudă şi izvor de tămăduiri totdeauna se cunoaşte.
Aici, astăzi, cu sfinţenie adunându-ne, lăudăm slăvirile Tale cele multe şi noianul minunilor.”

„O, preacântată Stăpână, preacurată Fecioară, Născătoare de Dumnezeu, la Tine ridic ochii sufletului si ai trupului meu, către Tine întind mâinile mele cele slabe si din adâncul inimii strig Ţie : Caută la credinţa sufletului meu. Acoperă-mă cu atotputernicul Tău Acoperământ si mă izbăveşte de toate nevoile; iar in ceasul sfârşitului meu să stai lângă mine, o, intru tot bună Stăpână si mă izbăveşte de chinurile cele gătite pentru păcatele mele, ca, mântuindu-mă, pururea să cânt Ţie : Aliluia !”

„Bolile cele grele le tămăduieşti si dăruieşti ajutor cald celor ce cer de la Tine , Născătoare de Dumnezeu, Curată Îndrumătoare; de aceea propovăduim pururea minunile Tale pe care le faci neîncetat.
Mai luminos decât soarele este pretutindeni Acoperământul Tău, Fecioară; Tu vindeci boala cancerului si dezlegi legăturile nerodirii celor ce cu evlavie cer harul Tău, Cinstită Îndrumătoare.
Pe Tine aflându-te zid si mângâiere Dumnezeiască, Mânăstirea Mihai Vodă se măreşte cu Icoana Ta cea sfântă, Născătoare de Dumnezeu, Îndrumătoare; pe care tot glasul o lauda ca pe o păzitoare si mare scăpare.
Slava Tatălui si Fiului si Sfântului Duh.”

La Manastirea Mihai Voda Bucuresti se afla Sfintii:
Cuv. Parascheva (prăznuită pe 14 octombrie; moaşte şi veşmânt de moaşte), Mc. Paraschevi (prăznuită pe 26 iulie), Teodora de la Sihla (prăznuită pe 7 august; particica a fost furata, din pacate) şi Teodor Tiron (prăznuit pe 17 februarie şi în “Sâmbăta Sf. Teodor” de dinaintea Duminicii 1-a a Postului Mare = “Duminica Ortodoxiei”; particica a fost furata, din pacate) – casete cu părticele din moaştele lor; alături de o altă raclă cu părticele din moaştele Sfinţilor: Nicolae (prăznuit pe 6 decembrie), Ioan Iacob Hozevitul de la Neamţ (prăznuit pe 5 august), Xenia Petrovna (prăznuită pe 24 ianuarie şi 11 septembrie), Teofil cel Nebun ptr. Hristos (prăznuit pe 28 octombrie), Sevastiana (prăznuită pe 24 octombrie), Ciprian şi Iustina (prăznuiţi pe 2 octombrie), Clement al Romei (prăznuit pe 24 noiembrie), Trifon (prăznuit pe 1 februarie), Auxenţiu (prăznuit pe 13 decembrie), Dionisie Zakintos (prăznuit pe 17 decembrie), Anastasie (prăznuit pe 5 decembrie), Mc. Panaghiotis (prăznuit pe 24 iunie ?), Mc. din Sinai şi Rait (prăznuiţi pe 14 ianuarie), Spiridon (prăznuit pe 12 decembrie; există în altar şi un Papuc al Sfântului), Ignatie Zagorski, 14000 Prunci Mucenici ucişi de Irod (prăznuiţi pe 29 decembrie), 40 Mucenici (prăznuiţi pe 9 martie), Ioan Botezătorul (prăznuit pe 7 ianuarie, 24 iunie şi 29 august), Eustaţie (prăznuit pe 20 septembrie), 7 Tineri din Efes (prăznuiţi pe 4 august şi pe 22 octombrie), Teodor Stratilat (prăznuit pe 8 februarie), Sf. Necunoscut de la Măn. Neamţ (prăznuit în a 2-a duminică de la Pogorârea Sf. Duh), Stelian (prăznuit pe 26 noiembrie), Mercurie (prăznuit pe 25 noiembrie), Ştefan (prăznuit pe 27 decembrie), Andrei (prăznuit pe 30 noiembrie), Mc. Dimitrie Izvorâtorul de Mir (prăznuit pe 26 octombrie), Alexandru (praznuit pe 30 august) şi Haralambie (prăznuit pe 10 februarie); alături de casete separate cu părticele din moaştele Sfinţilor: Nifon (prăznuit pe 11 august), Mc. Revocatus (prăznuit pe 1 februarie) şi Mc. Pomponius (prăznuit pe 1 februarie), Constantin şi Elena (prăznuiţi pe 21 mai), Ana (mama Maicii Domnului) (prăznuită pe 9 septembrie şi 25 iulie), Mc. Hristina (prăznuită pe 24 iulie), Mc. Prov, Tarah şi Andronic (prăznuiţi pe 12 octombrie), Mc. Neofit (prăznuit pe 21 ianuarie), Mc. Varvara (prăznuită pe 4 decembrie), Cuv. Xenia (prăznuită pe 24 ianuarie), Mc. Procopie (prăznuit pe 8 iulie), Mc. Vlasie (prăznuit pe 11 februarie), Gheorghe Hozevitul (prăznuit pe 8 ianuarie), Sava (prăznuit pe 5 decembrie), Efrem cel Nou (praznuit pe 3 ianuarie si 5 mai), Marturisitori de la Aiud (praznuiti in a 2-a Duminica de la Rusalii) ş.a. ; alături şi de o casetă cu părticele din moaştele Sf. Trei Ierarhi (prăznuiţi pe 30 ianuarie); măsura Sfântului şi un epitrahil ce a acoperit moaştele Sf. Ioan Rusul (prăznuit pe 27 mai); de o icoană relicvar a Sfintei Ecaterina (prăznuită pe 25 noiembrie); de o casetă cu părticele din moaştele Sfinţilor: Ecaterina (prăznuită pe 25 noiembrie), Mina (prăznuit pe 11 noiembrie) şi Petru Atonitul (prăznuit pe 12 iunie); de o altă casetă-raclă cu părticele din moaştele unor Sfinti din Rusia: Teodor de Sanaksar (prăznuit pe 23 octombrie), Avram al Rostovului (prăznuit pe 29 octombrie), Alexandru de Sanaksar, Teodor cel Sfintit de Sanaksar (Ushakov) (prăznuit pe 2/15 octombrie), Antonie de Vologdav, Ignatie Briancianinov (prăznuit pe 30 aprilie), Iona de Kiev (prăznuit pe 31 martie), Daniel de Pereslav (prăznuit pe 7/20 aprilie), Corneliu de Pereslav (prăznuit pe 22 iulie/4 august), Andrei Cneazul de Smolensk, Teofil cel nebun dupa Hristos (prăznuit pe 28 octombrie/10 noiembrie), Dimitrie al Rostovului (prăznuit pe 28 octombrie), Siluan Atonitul (prăznuit pe 24 septembrie) si Serafim de Sarov (prăznuit pe 2 ianuarie şi 19 iulie); de o icoană relicvar cu o bucăţică din stânca Golgotei; de o părticică din Sf. Cruce pe care a fost răstignit Hristos (sărbătorile Sf. Cruci: Duminica a 3-a din Postul Mare, 7 mai, 1 august, 11 septembrie şi 14 septembrie); de o părticică dintr-un Veşmânt al Mântuitorului (mantia lui Hristos) ş.a., precum şi de o masă / baldachin sub al cărei cristal se află părticele din Brâul Maicii Domnului (din veşmântul Sf. Fecioare, adusă de la Mân. Vatoped / Mt. Athos: sărbătorit pe 2 iulie, 31 august şi 1 octombrie) şi din piatra Mormântului Maicii Domnului din Ţara Sfântă (Adormirea Maicii Domnului: 15 august) şi un veşmânt preoţesc sfinţit pe piatra Mormântului Maicii Domnului din Ţara Sfântă (Adormirea Maicii Domnului: 15 august) se află în Mânăstirea “Sf. Nicolae – Mihai Vodă”, în apropiere de Metrou „Izvor”, lângă BCR şi Springtime Izvor, Str. Sapienţei, Nr. 4


Racla cea noua

Racla noua Mihai Voda 01

Racla noua Mihai Voda 02

Icoana [facatoare de minuni] “Odighitria” originala, pictata de Sf Ap Luca se afla la Biserica “Sf Irina” din Constantinopol.
Pt a multumi Maicii Domnului [sub/in acest aspect al Ei] pt ajutorul dat in imprejurari ingrozitoare pt cetatea Constantinopolului [i-a scapat de o navalire ucigasa], s-a compus Imnul Acatist “Aparatoare Doamna” (din Acatistul “Bunei Vestiri” de ex.).
O copie (si ea facatoare de minuni) a ajuns la Minastirea Vatoped Mt Athos, de aici la Minastirea Sf Xenofont Mt Athos, iar o copie (facatoare de minuni si ea) dupa aceasta copie (de la Vatoped, apoi Xenofont) a ajuns, prin Minastirea Rusicon/Sf Pantelimon Mt Athos in Romania, fiind icoana de la Minastirea Mihai Voda (cca 1666).
Unii specialisti spun ca dateaza de la cca1450, fiind, de fapt, prima copie dupa originalul Sf Luca.

Maica Domnului Indrumatoarea “Hodeghetria / Odighitria” – Manastirea Xenofont (Icoana Sora cu cea de la Manastirea „Mihai Voda-Bucuresti”):
Aceasta icoana a stat mult timp in biserica centrala din Manastirea Vatoped, pe o coloana din strana stanga. In anul 1730, in orice caz, aceasta a disparut brusc de la locul sau, cu toate ca portile manastirii erau incuiate, si a aparut in chip minunat la Manastirea Xenofont. Toata lumea a crezut ca icoana a fost furata si dusa in Manastirea Xenofont. Drept aceea, calugarii au luat icoana inapoi si au pus-o sub o mare purtare de grija. La scurta vreme, icoana a disparut din nou din Lavra Vatoped si a aparut in cea de la Xenofont. Calugarii au inteles ca aceasta este o lucrare a Maicii Domnului si au lasat-o acolo. Ei au trimis multa vreme ulei si ceara la Manastirea Xenofont, pentru cinstirea Maicii Domnului.

“Aparatoare Doamna, pentru biruinta, multumiri, izbavindu-ne din nevoi, aducem Tie, Nascatoare de Dumnezeu, noi, robii Tai. Ci, ca Ceea Ce ai stapinire nebiruita, slobozeate-ne din toate nevoile, ca sa strigam Tie: Bucura-te, Mireasa, pururea fecioara!”

http://www.crestinortodox.ro/acatiste/67069-acatistul-buneivestiri

O creaţie de geniu a imnografiei bizantine, anume Imnul Acatist. Înainte de analiza acestui imn trebuiesc menţionate câteva aspecte ale cultului marial în Bizanţ. Maica Domnului s-a bucurat de o cinstire deosebită din partea creştinilor încă de la începutul Bisericii înregistrându-se chiar şi o bogată prezenţă iconografică a ei. Cultul marial a înregistrat o adevărată explozie după rezolvarea controversei nestoriene. Din moment ce Biserica se exprimase prin cel mai important organ al ei – sinodul ecumenic, nu a mai putut fi pusă nici o stavilă în eflorescenţa imnografiei şi a cinstirii de care se bucura Născătoarea de Dumnezeu.

Constantinopolul era prin excelenţă cetatea ei he Polis sou, cetatea care avea cele mai multe biserici şi locaşuri închinate Maicii Domnului, unde se păstrau relicve care i-ar fi aparţinut, în care se afla vestita biserică a Vlahernelor, locul în care, prin excelenţă, Născătoarea de Dumnezeu împărtăşea binecuvântările sale.[8] Orice pelerinaj în cetatea regină trebuia să cuprindă între obiectivele sale locuri sau relicve ce aveau legătură cu Maica Domnului. Au existat desigur şi uşoare exagerări, texte în care era numită Dumnezeu (Kai meta ton Theon Theos philanthropos), în care i se cerea să dăruiască viaţă veşnică „căci nimeni nu se mântuieşte decât prin tine” etc.[9]

Unul dintre cele mai vestite imne închinate Maicii lui Dumnezeu, şi care s-a păstrat integral este Imnul Acatist. Numele acestuia este format din a privativ adăugat verbului kathizomai care înseamnă a sta jos, a şedea. Aşadar, numele explică practica de a sta în picioare în timpul recitării acestuia.[10] Este compus din 24 de strofe, formând un acrostih, procedeu poetic întâlnit în literatura bizantină. Paternitatea sa este necunoscută, însă există o serie de teorii cu privire la ea. Sinaxarele bizantine îl atribuie patriarhului Serghie al Constantinopolului sau lui Gheorghe Pisides, hartofilax al Sfintei Sofii. Versiunea latină a Sinaxarului vede pe patriarhul Gherman al Constantinopolului ca autor. Alţi specialişti au presupus că Fotie l-ar fi compus.[11]

Sinaxarul menţionează în ziua de 7 august 626 atacul perşilor şi al avarilor. Cu acest prilej patriarhul Serghie ar fi condus o procesiune care a cântat toată noaptea acest Imn, fiind izbăviţi în mod miraculos de atacatori, minune pusă pe seama Maicii Domnului. Acesta a fost unul dintre motivele pentru care Serghie a fost numărat între posibilii autori. După ce sărbătoarea a fost transferată în sâmbăta din a V-a a Săptămână a postului pascal, sinaxarele menţionează şi alte izbăviri de asediu.[12]

Analizând profunzimea şi construcţia imnului, unii autori au atribuit imnul lui Roman Melodul. În acest caz s-ar explica faptul că le era cunoscut locuitorilor capitalei, din moment ce relatarea spune că l-au cântat toată noaptea. Probabil doar condacul iniţial „Apărătoarei Doamne” a fost adăugat în acea seară.
Chiar şi această teorie a fost criticată, imnul fiind plasat de către unii specialişti înainte de Roman Melodul.
Imnul se deschide cu un prooemium care menţionează minunea izbăvirii de asediu. Traducerea literală este: „Generalissimei apărătoare, ca una ce am fost izbăvită de lucruri cumplite, cele de biruinţă aduc ţie, Născătoare de Dumnezeu, ca nişte mulţumiri, eu, cetatea ta. Ci ca una ce ai stăpânire nebiruită, din tot felul de nevoi slobozeşte-mă, ca să strig ţie: Bucură-te Mireasă nemiresită!”[13]

Se observă simbolismul şi vocabularul militar folosit, de altfel comun în imnografia bizantină. Imnul este împărţit în condace şi icoase care formează un acrostih, icoasele terminându-se cu exclamaţia Haire Nymphe anympheute – Salve sposa innupta – Bucurăte mireasă nenuntită/nemiresită!; iar condacele cu Allelouia!.
În afară de folosirea Acatistului în cultul personal el era folosit în cultul public după cum am menţionat, la pomenirea izbăvirii de asediu, în 7 august. În sec. VIII patriarhul Gherman mută Acatistul din 7 aug în 25 martie, la Praznicul Buneivestiri, conţinutul acestuia potrivindu-se cu sărbătoarea. În sec. IX patriarhul Metodie sau Fotie l-a mutat într-una dintre sâmbetele de la sfârşitul Postului Mare, ulterior fixându-se în a V-a sâmbătă, care a primit şi numele de Sâmbăta Acatistului.[14]

Acatistul, în forma lui actuală este deschis de condacul „Apărătoare Doamnă” care în traducerea românească a pierdut orice referinţă la asediul Constantinopolului.

http://www.nistea.com/eseuri/ionut_mavrichi/muzica-in-spiritualitatea-bizantina-imnul-acatist.htm

About these ads

About bdi2

Lucruri frumoase, pretioase si importante care merita impartasite cu ceilalti.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

21 Responses to Manastirea Mihai Voda din Bucuresti

  1. bdi2 says:

    Site-ul oficial al Manastirii:

    http://www.mihai-voda.ro/index.html

    Paraclisul Ei (= MD in aspectul Ei “Odighitria” de la Man. Mihai Voda):

    http://www.crestinortodox.ro/rugaciuni/paraclisul-icoanei-preasfintei-nascatoare-dumnezeu-72547.html

    Acatistul Ei:

    http://biserica.org/phpBB2/viewtopic.php?p=5473#5473

    Icoana MD de la Man. Sf. Xenofont Mt Athos sora cu cea de la Man. Mihai Voda Bucuresti

    http://altmarius.ning.com/profiles/blogs/icoana-maicii-domnului-indrumatoarea-de-la-manastirea-xenofont-ho?xg_source=activity

    http://www.crestinortodox.ro/icoane-facatoare-minuni/icoana-maicii-domnului-indrumatoarea-la-manastirea-xenofont-hodighitria-121453.html

    Din curtea Manastirii Mihai Voda, iesind pe portita din latura sa sudica [cum privesti intrarea in biserica manastirii - spre dreapta] se ajunge in Str. Sapientei.
    Exact vizavi se afla Biserica „Adormirea Maicii Domnului-Sapienţei” (Str. Sapienţei, Nr. 9; în spatele Mănăstirii „Mihai Vodă”), care merita vizitata.
    Aici exista o racla cu:
    Sfinţii Andrei (prăznuit pe 30 noiembrie), Atanasie cel Mare (prăznuit pe 18 ianuarie), Nicolae (prăznuit pe 6 decembrie), Nicodim Aghioritul (prăznuit pe 14 iulie), Eftimie Aghioritul, Mc. din Sinai şi Rait (prăznuiţi pe 14 ianuarie), Constantin (prăznuit pe 21 mai), Grigorie Palama (prăznuit pe 14 noiembrie şi în Duminica a 2-a din Postul Mare = “Duminica Sf. Grigorie Palama”), Sfinţi Mc. de la Mănăstirea “Sf. Teodosie cel Mare” din Pustia Iordanului, Sava (prăznuit pe 5 decembrie), Pantelimon (prăznuit pe 27 iulie), Modest (prăznuit pe 18 decembrie), Sfinţi din Pustiul Hozeva, Mardarie (prăznuit pe 13 decembrie), Eustaţie (prăznuit pe 20 septembrie), Onufrie Aghioritul, Leonţiu Aghioritul, Ioan Cucuzel (prăznuit pe 1 octombrie), Cosma Protopsaltul, Olga (prăznuită pe 11 iulie) = părticele din moaştele Sfinţilor, alături de Lacrimi culese de pe Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului de la Letca, părticele de pe Brâul Maicii Domnului (din veşmântul Sf. Fecioare, adusă de la Mân. Vatoped / Mt. Athos: sărbătorit pe 2 iulie, 31 august şi 1 octombrie), pământ de la Sf. Mormânt şi pământ şi piatră de la Nazaret.

    …………………………………

    Luni (6 mai 2013), a 2-a zi de Pasti, Pr. Adrian Beldianu de la Man. Mihai Voda a scos la inchinare raclita cu Sfintii: Gheorghe (23 apr.), Ioan Rusul (27 mai), Efrem cel Nou (3 ian. si 5 mai) si Nectarie (9 nov.).
    Ptca ziua de praznuire a Sf Efrem cel Nou (5 mai) s-a suprapus cu Duminica Sf Pasti, sarbatorirea Sf Efrem cel Nou a fost amanata cu 1 zi.
    Probabil ca raclita va mai fi la inchinare si de ziua Sf Ioan Rusul (26 mai 2013 dupa masa, poate si dimineata sau dupa Sf Liturghie si pe 27 mai 2013 toata ziua).

  2. bdi2 says:

    Biserici cu moaste si icoane facatoare de minuni v. aici:

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/page/3/

  3. bdi2 says:

    V. si:

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/15/27/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/15/20/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/15/33/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/15/40/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/15/46/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/15/54/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/15/toti-suntem-chemati-toti-suntem-copiii-domnului-prin-infiere/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/15/cum-sa-l-strig/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sf-cuv-parascheva-de-la-iasi/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/99/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sf-ioan-botezatorul/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sf-mc-dimitrie-izvoratorul-de-mir/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sf-gheorghe/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sf-mc-mina/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sfintii-mc-de-la-niculitel-noviodunum-isaccea-cocosu-zotic-atal-camasie-si-filip/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sf-ciprian/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sf-eustatie-plachida/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sf-stelian-s-a-sfinti-ocrotitori-ai-copiilor/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sf-nectarie/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sf-ap-simon-zilotul-si-sf-valentin-de-umbria-ocrotitori-ai-casatoriei/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sf-cruce-a-mantuitorului/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sf-ioan-rusul/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sf-spiridon/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/26/sfintii-vindecatori/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/27/sf-ap-andrei-moaste/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/27/sf-mc-mercurie-moaste/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/27/sf-mc-ecaterina-moaste/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/27/sf-mc-elefterie-15-dec-moaste/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/10/27/sfintii-trei-ierarhi-vasile-1-ian-si-30-ian-grigorie-25-ian-si-30-ian-si-ioan-13-nov-si-30-ian-moaste/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/11/08/sf-serafim-de-sarov-scopul-vietii-crestine/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/11/08/sf-serafim-de-virita-de-la-mine-este-totul/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/11/08/iubeste-ma-asa-cum-esti/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/11/15/sf-grigorie-decapolitul-20-noiembrie-moaste/

    http://bdi2.wordpress.com/2010/11/27/parintele-arsenie-boca-28-noiembrie-1989-ziua-nasterii-sale-in-rai-ca-sfant/

    http://bdi2.wordpress.com/2011/01/18/sf-antonie-cel-mare/

    http://bdi2.wordpress.com/2011/02/10/sf-haralambie-10-februarie-moaste/

  4. Pingback: Sfânta Xenia din Sankt Petersburg « Homo juridicus, homo religiosus…homo ludens

  5. Pingback: Cuprinsul Blogului | Bdi2's Blog

  6. florin says:

    toate icoanele sunt facatoare de minuni! IMPORTANTA E CREDINTA SI RAVNA CU CARE TE ROGI! nu se poate face deosebire intre o icoana (spre ex) cu Maica Domnului de la o biserica si una tot cu Maica Domnului de la o alta biserica sau poate chiar din aceeasi biserica deoarece reprezinta, infatiseaza si are pictat acelasi chip al Maicii Domnului! nu materialul din care e facuta icoana te ajuta ci insusi Maica Domnului care e infatisata pe acea icoana….TOATE ICOANELE SUNT FACATOARE DE MINUNI DEOARE CAND TE ROGI LA O ICOANA, TE ROGI PERSOANEI REPREZENTATE IN ACEA ICOANA…DECI SFINTII NU TIN CONT DE BISERICILE IN CARE SUNT REPREZENTATI SI NU FAC “DISCRIMINARI” INTRE BISERICI, IAR DC CINEVA SE ROAGA LA O ICOANA INTR-O ANUMITA BISERICA FIE CHIAR SI LA MIHAI VODA DAR NU ARE CREDINTA, DEGEABA SE ROAGA, DAR DC SE ROAGA CU CREDINTA LA O ICOANA OARECARE, DAR SE ROAGA CU LACRIMI, SMERENIE, POST SI RUGACIUNE MULTA DAR MAI ALES NADEJDE, NEGRESIT VA GASI RASPUNS! DECI MAICA DOMNULUI, RASPUNDE IN TOATE ICOANELE DIN TOATE LOCURILE….NU MAI FACETI SEPARARE INTRE ICOANE…. PT CA TOATE SUNT VII PRIN FAPTUL CA SUNT SFINTITE SI REPREZINTA CHIPURI DE SFINTI! CE TE FACE SA CREZI CA O ALTA ICOANA, SA SPUNEM DE LA SAPIENTEI SAU SF ILIE DIN ZONA, CU MAICA DOMULUI NU ESTE FACATOARE DE MINUNI???? TE-AI RUGAT CUM AM SPUS MAI SUS SI NU AI PRIMIT RASPUNS??? TOATE, TOATE ICOANELE SUNT FACATOARE DE MINUNI…IN REST, DEOSEBIRI ALE LACOMIEI SI RAVNA PT BANI A UNOR PREOTY!

    • bdi2 says:

      Am zis oare ca nu toate icoanele sunt facatoare de minuni ?
      Atat cele cunoscute ca fiind “minunate = facatoare de minuni” / care au facut deja minuni, cat si cele zise “obisnuite” / potential facatoare de minuni (sau nu se mai stiu minunile facute) ! Fiind partase la (incarcate cu) aceeasi Putere Divina.
      Uneori o icoana [adica cel/cea din icoana, prin puterea si mila lui Dumnezeu] poate face o minune cu cineva, chiar daca acest cineva e ateu, pacatos, nu se roaga si nu crede in puterea icoanelor [din icoane] etc Dar mai ales “icoanele minunate” [care si ele, la inceput, inainte de prima minune, au fost "obisnuite", exceptandu-le pe cele "nefacute de mana omeneasca" (v. "MD Akeiropita" de ex.)]
      Cu privire la comentariul tau despre preoti: chiar daca mai exista si neaveniti, din fericire nu toti sunt asa.
      In tot cazul, Parintele Beldianu de la Man. Mihai Voda e un preot adevarat, poate te vei osteni sa vii candva la slujba, spre a nu vorbi pe delaturi.
      Si oricum, nu preotul unei biserici stabileste daca vreuna din icoane este “minunata” – ci insesi minunile (si oamenii care le-au trait sau au fost de fata) marturisesc “minunatia icoanei”.

      • florin says:

        eu nu am caracterizat un pr anume! deci nu persoana pr de la mihai voda o am caracterizat! dar dc tot e vb de mihai voda, cu ce e mai importanta si mai deosebita icoana maicii domnului numita facatoarea de minuni de la acea biserica fata de cea cu maica domnului din spatele ei, de pe catapeteasma? diferenta nu exista deoarece reprezinta aceesi persoana si maica domnului raspunde indiferent de icoana pe care este reprezentata si indiferent de locul in care se afla….minuni ca cele pe care le-ai enumerat se fac pt ca toate icoanele sunt vii si sfintii reprezentati fac minuni….. nu sunt unele icoane mai facatoare de minuni ca altele…. o icoana spre ex cu sf gheorghe de la biserica x, nu e cu nimic mai facatoare de minuni ca icoana de la biserica y! asta deoarece reprezinta acelasi sfant! important este ca icoanele sa fie sfintite si apoi sfintii prin ele fac minuni….dar si omul, asa cum se spune in popor, face minuni…..in sensul ca trebuie sa se roage, sa tina post, sa fie mai calculat in ceea ce face, sa aiba credinta puternica (si sty ce spune mantuitorul referitor la grauntele de mustar si credinta noastra) si apoi vor revarsa minuni toti sfintii reprezentati la icoane…. icoanele sunt la fel de fecatoare de minuni ca si sfintele moaste si asta pt ca sfintii lucreaza in functye de inima fiecaruia….la unii fac mununi spre indreptare, altora spre intarire iar altora spre adevar….deci nu faceti discriminare ca icoanele sunt la fel prin prisma faptului ca au reprezentati sfintii. sfintii fac minuni….

      • bdi2 says:

        Teoria o stim cu totii.
        Acelasi Sfant in toate icoanele sale… tot atatea ferestre catre acelasi soare.
        Intrebarea care se pune e daca: “Practici din inima ceea ce spui ?”
        Traim-practicam cu inima ceea ce stim cu mintea ?
        Daca da, sa taci.
        Daca nu, e mai bine sa tacem.
        Oricum, e mai bine sa iubim tacerea.

        Un citat zguduitor:

        “…cu cat patrundem mai mult in citirea scrisorilor [Epistolelor Noului Testament], ajungem la concluzia:

        1. Ca nu suntem crestini, ca suntem departe de a fi crestini. Cat de departe…

        2. Ca ne crestinam in forma, dar ne descrestinam in continut.

        3. Ca omenirea a suferit acest proces de descrestinare de-a lungul veacurilor pana la noi, cu mici svacniri spre adancuri… Crestinarea in suprafata pare ca a preocupat mai mult lumea.

        4. Caracteristica timpului nostru:

        Ne ocupam cu lupta dintre noi si alti oameni, nu cu lupta dintre poruncile Duhului Sfant si poftele firei noastre pamantesti.

        Ne preocupa si ne plac victoriile asupra oamenilor, nu victoriile impotriva diavolului si pacatului.

        Insuficient!

        Raspunderea unui conducator este foarte mare. El nu trebuie sa delecteze ochii armatelor sale cu biruinti pamantesti, nepregatindu-le in acelasi timp pentru lupta decisiva, din care sufletul fiecaruia se poate incununa cu biruinta vesniciei sau cu infrangerea vesnica. ”

  7. florin says:

    iar raspunsul este unul singur: nu exista icoane mai facatoare de minuni ca altele! toate sunt facatoare de minuni….indiferent de biserica sau locul in care se afla….puterea de rugaciune a sf serafim a facut ca maica domnului sa-i raspunda chiar dc el se ruga la o icoana in padure singur…. dc aty avea credinta cat un graunte de mustar, aty muta muntii din loc zice mantuitorul….si astfel, putem completa in cazul de fata, toate icoanele ar fi facatoare de minuni…. cu o traire adecvata in sanul bisericii, putem sa facem minuni. altfel….degeaba apar dupa unii icoane mai facatoare de minuni ca altele si degeaba mergety asteptand sa se faca minuni…. nu te poty murdari dc nu intri in noroi, nu poty avea rezultat la rugaciune dc nu te rogi!

    • bdi2 says:

      Aferim Kir Florine !
      Mai mergi si pe la altii sa-i luminezi… cine stie, poate te faci misionar / predicator / pastor (“Fratele Florin” sa scrie pe ecuson).

  8. FLORIN says:

    despre misionariat nu cred ca esti in stare sa vb chiar tu! nu mi-ai raspuns intr-un mail anterior care este diferenta dintre icoana maicii domnului de la catap[eteasma bisericii mihai voda si cea din fata ei numita facatoarea de minuni! CAND S=-A COMBATUT ICONOCLASMUL S-A STABILIT CA TOATE ICOANELE SA FIE CINSTITE PT CA SUNT CHIPURI VI ALE SFINTILOR! dar indoctrinarea popilor lacomi a facut sa diferentieze icoanele! pt ca prostii fara credinta se duc fuga la ele sa ceara ajutor si sa dea acatiste asa cum se face si la mihai voda! doar cei fara credinta merg la toate icoanele si sf moaste pt a primi minuni in viata lor fara efort (rugaciune si traire in biserica!) desi toate icoanele sunt la fel…. nu-mi mai scrie pt ca nu poty raspunde unor intrebari pe care ty le-am adresat in mailurile anterioare…. sanatate si luminare ity doresc si… nu uita ca icoanele cunoscute ca facatoare de minuni nu au fost de la inceput facatoare de minuni ci pt credinta cu care s-au rugat oamenii, maica domnului a raspuns si ei au consemnat dar minuni se savarsesc mereu de tot felul in toate bisericile….. bineinteles la mihai voda unde e un popa mare si bun orator….se fac minuni mai multe :)) crdinta si nu minuni cautati….

    • bdi2 says:

      Cum ti-am mai zis: Mergi cu Domnul Avvo Florine !
      Si lasa-ne pe noi astia prostii in prostia noastra. Intr-o zi ne vom trezi cu totii.
      Fiecare cum poate. Daca tu poti mai mult e fb.
      As putea sa-ti spun mai multe, dar ce rost are gilceava intre frati ?
      De vei vrea sa fii frate cu noi in inima bine, iar de nu… e treaba ta.
      Domnul sa ne lumineze si sa ne miluiasca pe toti !

    • bdi2 says:

      PS:
      Uite raspund acum: Intre cele 2 [cea "obisnuita" si cea numita "facatoare de minuni"] icoane (nu e nicio diferenta) si (totusi este).
      In mod tainic, paradoxal si de neinteles cu mintea rationala, dar de simtit cu inima, prin mila Maicii Domnului.
      Tot asa cum e cumva altfel cand te rogi in biserica la racla cu moaste a unui sfant, fata de cand te rogi acasa in fata iconitei sfantului respectiv sau comparativ cu atunci cand te rogi in tramvai la sfantul si nu ai decat o imagine mentala a sa in propria ta minte: in toate aceste situatii sfantul este la fel de prezent, adica complet. Si totusi e altfel.
      Vino,
      taci [lasand de-o parte ideile preconcepute, prejudecatile si judecatile de valoare s.c.l.],
      inchina-te cu atentie, reculegere si smerenie la ambele icoane si la o iconita de-a ta sfintita de acasa
      [+ incearca si singur fara nicio icoana sa te inchini "in Duh si Adevar" si vezi daca poti]
      – si vei vedea… ceea ce vei simti. Daca nu reusesti de prima data, fii perseverent si insista cu incredere si credinta, cu rugaciune si post [dupa cum tu insuti ai zis], iar Maica iti va arata daca / cum exista vreo diferenta.
      Daca va fi da e da, daca va fi nu e nu (pt tine, caci tie iti va arata).
      Nu am de unde sa stiu, e intre tine si Dumnezeu.
      Asta daca vrei cu adevarat sa afli si ai cinstea/onestitatea/onoarea/corectitudinea interioara de a proceda asa cum propovaduiesti.

  9. bdi2 says:

    Luni (6 mai 2013), a 2-a zi de Pasti, Pr. Adrian Beldianu de la Man. Mihai Voda a scos la inchinare raclita cu Sfintii: Gheorghe (23 apr.), Ioan Rusul (27 mai), Efrem cel Nou (3 ian. si 5 mai) si Nectarie (9 nov.).
    Ptca ziua de praznuire a Sf Efrem cel Nou (5 mai) s-a suprapus cu Duminica Sf Pasti, sarbatorirea Sf Efrem cel Nou a fost amanata cu 1 zi.
    Probabil ca raclita va mai fi la inchinare si de ziua Sf Ioan Rusul (26 mai 2013 dupa masa, poate si dimineata sau dupa Sf Liturghie si pe 27 mai 2013 toata ziua).

  10. iosifbalazs says:

    ia dreptate bdi2 efoarte inportant sa ai icoane in casa. e bine sa ai in toate camerele cite o icoana..inbucatarie, in camere, pe hol peste tot.icoanele se pun pe partea de rasarit in camere.fara icoane casa tie goala-pustie-saraca.cind ai icoane in camere simti prezenta maici domnului,al domnului si dumnezeului nostru iisus hristos si al sfintilor ,pe care le ai in camera.simti pur si simplu ca cineva elinga tine.eu am circa 80 de icoane majoritatea dela diferite manastiri. iar una dela sf. munte athos.is ffffffffff.frumoase,sint fericit linga aceste icoane. iubesc icoanele si ce reprezinta icoanele.insa trebui sa crezi si sa terogi curat cu multa credinta.ar mai fi mult de spus.credeti si varugati neincetat. doamne ajuta.

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s